• Sådan indsender du en gæsteartikel
  • Betingelser for brug
  • Kontakt
GRAND
På storbyferie i Paris: Sådan får du mest ud af byernes by
Natur, fodbold, kunst og mad: Det skal du opleve i Spaniens baskerland
Derfor skal mindre forretningsdrivende blive sportssponsorer
Langt på literen – 6 gode råd til dig der gerne have mere ud af dit brændstof
Kan håndsprit erstatte håndvask?
  • Elektronik
  • Familie
  • Ferie
  • Forbrug
  • Bolig
  • Kultur
  • Frit
  • Mad
  • Penge
  • Politik
  • Sundhed
  • Mode

3 gaming-fænomener, som allerede er i gang med at forandre industrien

04 nov 2017
larsen-admin
0
eSport

Taget i betragtning at gaming hviler på et fundament af teknologisk fornyelse, er det vel ikke overraskende, at industrien udvikler sig med lynets hastighed.

Det at spille computerspil er ikke længere endbetydende med at sidde i en underbelyst kælder med sine nørdede venner.

I stedet er der tale om en industri, som sprudler af kreativitet, konkurrencedygtighed og indlevelse.

Vi ser her nærmere på 3 af de spillefænomener, som vi tror, vil få – og på mange måder allerede har haft – stor indvirkning på industrien i de kommende år.

1. Virtual Reality

Det er svært at forestille sig, at 3D-fjernsyn vil være synderlig udbredte om et par år. For med udviklingen og udbredelsen af Virtual Reality (VR) har 3D fået en konkurrent, den næppe kan hamle op med.

Blandt de førende virksomheder inden for VR er Oculus Rift, Samsung, Sony og Google. Et Oculus Rift-headset kan således fås for lige under 5,000 kroner i Danmark, men der er ingen tvivl om, at priserne vil dale drastisk i løbet af den næste årrække i takt med at konkurrencen stiger og teknologien udvikles.

Til dem, som endnu ikke har fået deres første virtuelle oplevelse, kan det blot siges, at denne teknologi er en absolut ‘game changer’. Se blot en af de mange reaktionsvideoer på YouTube, hvor både børn, unge og ældre mennesker bliver opslugt af verdener konstrueret af digitale byggeblokke.

2. eSporter

eSporter er et af de emner, som sjældent nævnes ved middagsbordet eller i nyhedsudsendelserne, men som på trods af dette er ved at vokse sig ufattelig stort. Se bare på pengepuljen på 24,7 millioner dollars, som bliver uddelt i en af de helt store Dota 2-turneringer, ‘The International 2017’.

26576113601_0d8d747467_b1

“311A7370” (CC BY 2.0) af SteelSeries

I Danmark er et af de største eSports-hold, Astralis, som tidligere på året vandt ELEAGUE Major i et usandsynligt comeback.

Selvom den almene mand måske ikke har hørt om Astralis, så er de kendisser på eSports-scenen, og dette viser på mange måder, hvor stort og lovende dette marked er.

Astralis spiller med i den forestående ELEAGUE Premier, som afholdes fra den 1. september til den 13. oktober i Atlanta, USA. Her placerer sport- og betting-siden, bet365, dem i en top 5 over samlede favoritter, idet de i den forbindese får odds 7,00.

3. ‘Indie’-spilleudviklere

Vi så den samme tendens inden for musikindustrien, hvor den største ‘genre’ inden for de sidste vel nok 20 år sandsynligvis er den kaldet ‘indie’: I takt med at produktion bliver billigere, giver det plads til kunstnere og udviklere, som hviler på et mindre økonomisk fundament end de mere etablerede og traditionelle aktører.

Således er indie-spilgenren særligt i løbet af det sidste årti blomstret. Blandt nogle af klassikerne kan nævnes Super Meat Boy og Jonathan Blows to spil, Braid og The Witness.

Et bevis på indie-udvikleres stigende success er titlen, Life is Strange, som blev udviklet af et indie-studie (Dontnod Entertainment) men i kraft af dens indhold og kvalitet blev udgivet af et større forlag (Square Enix).

24848724866_56152b3323_b1“Life Is Strange (4)” (CC BY 2.0) af MrRiddell

Indiespil har den fordel, at de som modsvar til deres økonomiske begrænsninger ofte tænker kreativt og ud-af-boksen i forsøget på at appellere til deres målgruppe, der som følge af det mindre budget kan tillade sig at være mindre.

About the Author

Kommenter Annuller svar

*
*